VASTASSEIS
kevadises metsas
Ann
Marvet, Eesti Loodus
Ma olen elu, kes tahab elada
keset elu, kes tahab elada
(Albert
Schweitzer Kultuur ja eetika, 1984, lk. 265)
Just
sellest Albert Schweitzeri mõtteterast võiks lähtuda vaidluses, mis on puhkenud
metsatöösturite ja looduskaitsjate vahel. Ei, aukartus elu ees ei keela inimesel tappa
kärbestki... Niisugune mulje võib olla Schweitzeri filosoofiast vaid neil, kes pole
kordagi püüdnud sellesse süveneda. Elu, kes tahab elada, hõlmab ka inimest. Mõistmine
ja usaldus, mis meid praegusel hetkel kõige otstarbekamalt kokku liidavad ja mis annavad
meile nii suure võimu olude üle kui võimalik, on olemas ainult siis, kui kõik võivad
kõikide juures eeldada aukartust teise inimese eksistentsi ees ning arvestamist tema
materiaalse ja vaimse heaoluga seestpoolt tuleneva mõttelaadina. (Samas, lk. 289)
Niisiis, elada
tahavad kõik ussikesest metsakõdus kuni kotkapojani puuladvas, marjulisest
metsalangetaja ja puiduärimeheni. Aastasadu on nende vahel valitsenud rahu, sest
elukorraldus ise võimaldas seda.
Metsa langetati
ikka talvel, sest siis oli põllutööde vaheaeg. Talvetardumuses langetatud puu oli
kuivem ja ei läinud kiiresti riknema, külmunud maa ja kaitsev lumevaip jätsid puutumata
mulla, alustaimestiku ning põhiosa muustki metsaelustikust.
Olud on
muutunud. Sageli käib elu nüüd nii, et ühed tegelevad põllu ja teised metsaga (ning
mõlemad otsivad rakendust aasta ringi). Puidu kuivusaste ja vastupidavus mädanikele pole
vähemalt suurematele ettevõtjatele enam probleem nende käsutuses on võimsad
kuivatid ja keemilised tõrjevahendid (mõistagi tõstab täiendav töötlemine puidu
omahinda!). Ent metsateed ja -muld ning kogu elustik kannatavad rohkem kui kunagi varem.
Mis on hobuse- ja ree(vankri)jälg nüüdsete raskete metsaveomasinate kõrval! Kas saab
võrrelda kunagiste saemeeste põhjustatud häireolukorda uinuvas metsas praeguste
häälekalt jõuravate masinate tekitatud paanikaga pesitsus- ja poegimiskuudel? Mis
puutub asja inimlikku külge, siis siingi ilmneb suur erinevus: kui kunagine saemees nägi
sageli neid õnnetusi, mida ta tahtmatult põhjustas (näiteks purustatud pesa, hukkunud
linnupojad), siis tänapäevase moodsa masina kabiinis kange liigutav inimene seda
enamasti ei märka, järelikult sellele ka ei mõtle.
Niisiis on üsna
mõistetav, et kevadsuviste raiete vastu astusid eelkõige eluslooduse kaitsjad. Veel ei
ole oma muredega välja tulnud inimesed, kes kevadise põhjatu pori ajal pahupidi
pööratud pinnase tõttu kaotavad aastakümneteks võimaluse saada neist paigust
lisaelatist marju-seeni korjates. Veel pole välja arvestatud, millist majanduslikku kahju
tekitavad niigi vaestele valdadele teede lagunemise aegu liikuvad rasked veomasinad...
Probleemi olemasolu ei eita ka puiduvarujad ise. Ent enamik
neist pole senini näidanud valmidust lahendusi otsivaks mõttevahetuseks.
Siiski-siiski...
Mullu suvel
tunnistas ajakirjanikele Paldiski Põhjasadamas tegutseva puidu väljaveo firma StoraEnso
esindaja, et neil ei lööks jalgu alt hästi läbi mõeldud uus töökorraldus, mille
kohaselt kevadsuvekuudel palgikoormaid ei tule: puhkeseisundis langetatud puu ei rikne
kiiresti, nii et laoplatsile talvel veetud puitu võiks eksportida südasuveni.
Mullu sügisel
kohtusid samad ajakirjanikud Suure-Jaani lähistel Eesti suurima erametskonna Maa ja
talu esindajatega. Küsimusele, kuidas nad suhtuksid raietööde peatamisse
kevadsuvekuudel, saime vastuseks: Maa ja talu ongi juba kavandanud vähemalt
lageraie peatamise kevadsuveks, et pühenduda sel ajal metsaistutusele ning kultuuride
hooldamisele.
Niisiis
seeme juba idaneb. Andkem talle kasvuruumi. Ja laskem veel kord öelda ka Albert
Schweitzeril (keele sünnist, muide, möödub tänavu 125 aastat): Ainult aukartus elu
ees võib anda mõõdupuud majanduslikule õiglusele, mille vaimus me peame omavahel asju
ajama.(Samas, lk. 289)
Mõlemad siin
järel sõnasaajad, teine teisel pool rindejoont, väljendavad kokkuleppetahet. See annab lootust
nii metsaelanikele kui ka -langetajaile.
|